Fietsen dwars door city, Central Park, 5 statues - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Astrid Mulder-Krom - WaarBenJij.nu Fietsen dwars door city, Central Park, 5 statues - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Astrid Mulder-Krom - WaarBenJij.nu

Fietsen dwars door city, Central Park, 5 statues

Door: Astrid

Blijf op de hoogte en volg Astrid

03 Mei 2014 | Verenigde Staten, New York

Vrijdag 2 mei onze laatste volle dag in deze wereldstad. Jammer, maar aan ons gestel te voelen, misschien ook maar beter.
We kunnen al slechter uit bed komen. En dat geldt zeker niet alleen voor de kinderen, maar ook voor ons.
We hebben telefonisch fietsen gereserveerd bij Bike&Roll in het Central Park. We hebben besloten de fietsen de hele dag te reserveren. We hoeven dan niet op de klok te kijken. We willen nl. niet alleen in Central Park fietsen.
We zijn vanochtend dus laat uit bed. Als wij al aangekleed zijn en toch heel veel geluid produceren, ligt Inez nog steeds helemaal voor jaffa. Als ze al reageert, valt ze gelijk weer in slaap.
We passen vandaag het tempo maar iets aan. We lopen dus rond 11:00 uur het hotel uit zonder jas met korte mouwen shirts. Het weer is lekker, maar er staat wel een beetje wind. We lopen langs onze favoriete patisserie: Magnolia Bakery. De heerlijkste cupcakes hebben ze hier. Deze patisserie kwam ook voor in de serie Sex in the city?
We lopen weer met een tasje gevuld met doosjes door de stad. Jillian loopt in haar korte broek, erop een shirt met letters: New York, rose gympen, tasje van de Magnolia Bakery in haar hand. Ze lijkt echt een New Yorkse zo. Even poseren op het zebrapad. Smile!!!
We lopen dus richting Central Park. Ronald heeft bedacht dwars door het park te gaan. Ik heb het gevoel dat we omlopen en daar heb ik echt geen zin in... Maar goed we lopen dus goed. Ik bedenk mij ineens dat ik mijn nieuwe zonnebril heb laten liggen bij Magnolia Bakery. Stom. Nu wordt het of teruglopen (heel veel blokken/avenues: geen zin in) of even fietsend terug om de bril te halen (gaat spannend worden dwars door New York). Ik bel even met de patisserie. Gelukkig mijn bril ligt er nog. Ik spreek af de bril binnen een half uurtje te halen.
Als we aankomen bij de fietsverhuur is er eerst even een misverstand over onze optie. Ronald heeft het over een tandem, maar bedoeld een trailer voor Inez. Afijn uiteindelijk is de spraakverwarring opgelost. We krijgen een fietskaart mee en gaan. Eerst maar eens Central Park uit fietsen. De fietspaden zijn voor ons niet logisch. Wij fietsen thuis natuurlijk uiterst rechts. In Central Park fietsen we op het middelste gedeelte van de weg. Je hebt een deel voor langzame fietsers en snelle fietsers (wielrenners). Er is ook nog een strook voor joggers. En soms mogen er ook auto's rijden. Die passeren je dan rechts. Maar op zich valt het mee en is het goed te doen. Op naar mijn zonnebril op Third Avenue.
Central Park ligt bij Fifth Avenue, vervolgens komt Madison Avenue, Park Avenue, Lexington Avenue en dan Third Avenue. Dit zijn Avenues die van links naar rechts lopen. Er zijn er nog meer hoor. Dwars (dus van onder naar boven) op de Avenues heb je streets. We moesten dus ook nog van de 59ste street naar de 54ste street zakken. Klinkt eenvoudig, maar niet met 4 banen die vol zijn met taxi's, bussen, geïrriteerde rijders, ziekenauto's met sirenes en nog schoolbussen. We rijden alle 4 door en mee met het verkeer. Inez hangt achter Ronald en zwaait naar iedereen die we zelfs nog inhalen. Als we langs stilstaande auto's kruipen, zegt ze Bye! De meeste mensen moeten hier wel om lachen. Slechts 1 keer worden we uitgescholden: Fuck off!!
Maar goed we bereiken zonder kleerscheuren de Magnolia Bakery. Mijn bril ligt er nog. Als ik buitenkom staat er een politieauto achter onze fietsen geparkeerd. De agenten komen net weer aangelopen. Ronald vindt het wel een stunt als het net lijkt of zij ons hebben aangehouden. We vragen of een agent even met ons op de foto wil. No problem sir! De ander in de auto zet voor de vorm nog even zijn sirenelichten aan.
We stappen weer op de fiets richting Central Park. Ik ben toch wel blij als we daar weer zijn. Deze stad is nog niet helemaal ingericht op fietsers. Je ziet ze dan ook bijna niet. Alleen fietskoeriers en ons dus!
In Central Park gaan we op zoek naar koffie. We rijden naar restaurant "Loeb Boathouse". Het blijkt geen tent te zijn waar wij even met onze verreisde look binnen kunnen vallen. Er is aan de buitenkant ook nog een take away. We sluiten hier in de rij aan voor koffie. Achter ons staan een paar Zuid Afrikanen die naar onze gesprekken luisteren. Ze vinden het leuk om even Nederlands te horen. Als we rustig praten, begrijpen ze het.
We lopen om het restaurant heen. De kinderen hebben een grote rots gezien waar we op kunnen zitten. De familie Mulder op een apenrots in Central Park. Tenminste zo lijkt het. De mensen op het terras van de Loeb Boathouse kunnen ons mooi bekijken. Iets achter ons ligt nog een zwerver. We zijn in goed gezelschap.
Als we de koffie en cupcakes op hebben, fietsen we verder Central Park in. Gisteren hebben we het gezien vanuit Top of the Rock. Toen leek het vooral een grasveld met veel bomen. Nu ervaren we het ook als heuvelachtig met veel rotspartijen. Er is een dierentuin, kasteeltje, watervallen, enorm waterreservoir. En ook een enorm groot veld met honkbal- en basketbalvelden. Dit veld heet The Great Lawn.
We zien ontzettend veel mensen sporten. We worden ingehaald door joggers, skaters. Het lijkt wel of iedereen sportief bezig is. Wij ook hoor. We fietsen ons rot.
Ik wil nog langs het Guggenheim museum. Dus we gaan even het Central Park uit. Ronald neemt de bocht iets te krap, waardoor hij van het pad gaat. Inez is hier niet op bedacht en stuitert zo van haar zadel naar achteren. Precies op de achterband. Maar aangezien deze nog ronddraait, is dit niet echt prettig. Ze huilt en wil niet meer. Ze wil terug naar het hotel en slapen. Dat begrijpen we wel. We beloven haar op tijd te stoppen, zodat ze op de hotelkamer nog een filmpje kan kijken. En morgen mag ze de hele terugvlucht slapen. Ze heeft een klein schaafje op haar been. Wat water erop en we gaan weer.
Het Guggenheim museum zit in een gebouw dat zo gaaf is aan de buiten- en binnenkant. Het is een spiraalvormig gebouw. We gaan niet naar binnen, maar bewonderen het van buitenaf. We verbazen ons erover dat voor zo'n prachtig architectonisch gebouw allemaal eetwagentjes staan. Doet echt afbreuk. Jammer.
Op naar de beschutting van Central Park. Eerst nog even naar het meer (kunstmatig aangelegd waterreservoir). Ook hier veel joggers. We zien ook dat er een schoolbus met kinderen wordt uitgeladen. De kinderen hebben waarschijnlijk schoolgym in het park. We gaan naar The Great Lawn, waar de honkbalvelden zijn. Kunnen we kijken en ondertussen ons broodje eten. Het gras is nog erg nat, dus geen picknick op het gras. We gaan op een bankje zitten en kijken naar een schoolklas die dus honkballes krijgt. Leuk om te zien hoe fanatiek de kids zijn. Ik vond dit vroeger ook altijd leuk met gymles. We leggen de regels uit aan de kinderen. Nou die kleine Amerikaantjes konden al best goed gooien en slaan.
Als ons broodje op is, fietsen we naar het beginpunt van Central Park. Vanaf hier gaan we fietsen naar de upper west side van New York. Het is hier wel rustiger dan de straten waar we vanochtend fietsten. Maar het blijft opletten. We gaan naar de oever van de Hudson rivier. Langs deze river is een fietspad aangelegd. Hier kunnen we dus veilig fietsen. Eerst gaan we een heuveltje af en maken vervolgens een bocht. We rijden het eerste stuk onder de snelweg. Hier zijn ook allemaal basketbalvelden onder aangelegd. Als we richting downtown fietsen zijn we geen bezienswaardigheid meer. Het fietspad is prima. We hebben tegenwind, maar dat geeft niet. Terug dus lekker voor. Langs de kade van de Hudson liggen een vliegdekschip (museum) en 2 grote cruiseschepen.
We gaan tot de 12e straat. Hier steken we over bij de Horatiostreet. We willen naar de Gansevoortstreet. Deze straten liggen in het Meatpacking District. Dit is een wijk met oude pakhuizen, abattoirs, die omgebouwd worden tot appartementen. Deze wijk is ontzettend populair geworden. We rijden langs prachtige huizen. De wegen zijn alleen heel slecht. We hebben honger, maar kunnen geen vrije stoel vinden op de terrassen. We kopen daarom broodjes, wraps (heerlijk), drinken en fruit. We worden nog even gewaarschuwd dat we de fietsen echt niet los kunnen laten staan. In zo'n trendy wijk? Maar bedankt voor de tip.
We gaan met onze extra verlate lunchspullen naar de The High Line.
Dit is een voormalige zwevende spoorlijn. Deze spoorlijn is beplant door een Nederlander en nu lijkt het of het een hangende tuin is. Ik heb hierover gelezen in een krant en begrepen dat het heel mooi is. We gaan met de trap omhoog en lopen als het ware over een vide waarbij je af en toe nog een stuk oud spoor ziet. Hier zijn allemaal planten, voornamelijk grassen tussen geplant. Ook staan er overal banken. We eten hier onze lunch op. Het uitzicht is aan de ene kant de Hudson rivier en aan de andere kant kijken we naar trendy dakterrassen. Het is inmiddels 17:00 uur. We kunnen maar een klein stukje van de High Line zien. Ook iets om voor terug te komen.
We dienen de fietsen om 18:30 uur in het Central Park in te leveren. We hebben nu voor de wind en vliegen richting het centrum. Na nog wat film- en fotosessies leveren we de fietsen om precies 18:30 uur in.
We lopen dwars over het grasveld van Central Park richting 5th Avenue. Toch ook wel weer een wow-momentje hoor. Het is maar een grasveld, maar met al die wolkenkrabbers erom heen, krijg je toch het gevoel dat het hier allemaal gebeurd.
Wat gaan we eten? Echt geen hamburgers meer graag.
Op naar de Thai. Eettip van weer een collega. Tao-restaurant en ook nog vlakbij. Dus we hoeven niet ver te lopen.
Het is er donker en druk in het restaurant. Er staat een Boeddha-beeld zo groot. Van de begane grond tot de het plafond van de 1e verdieping. Het staat er heel sereen te zijn. De aankleding van het hele restaurant is supermooi. We kunnen gelijk zitten. Inez wil niets eten. Pieter en Jillian hebben een soort sateh met rijst. Wij hebben nasi met kip en garnalen.
Inez eet uiteindelijk van mij mee en ook Jillian eet nog van mijn gerecht mee. Pieter is niet lekker dus hij eet niet zoveel.
We gaan nog 1 x met de metro richting Times Square, want we willen de Toys R Us nog zien. In deze winkel staat een echt werkend reuzenrad!, een metershoge dinosaurus die beweegt, een barbiehuis.
Inez is gelijk weer klaarwakker. Barbies....en nog eens barbies....
We kunnen haar ervan overtuigen dat we niets kopen en naar het hotel gaan. Het is 22:00 uur.
Op de terugweg lopen we langs een souvenirwinkel. We willen nog een schuimrubberen kroon van het vrijheidsbeeld kopen.
Na wat afdingen lopen we als 5 echte touristen door de straten van New York met een kroon van de Statue of Liberty op ons hoofd.
Daar gaat onze fame van gisteren.
Ach...

En morgen..? Is Ronald jarig.
En.. Vliegen we naar huis.

• 03 Mei 2014 - 07:38

Tante Corrie:

Jullie hadden weer een drukke dag, heel veel gezien en gedaan. Morgen maar lekker uitrusten.
    Ik vond het erg leuk om al de verhalen te lezen. John komt a.s. Woensdag voor een dag of wat naar Port Alberni en dan hoor ik wel meer hoe het allemaal gegaan is. Hij vond het heel leuk dat jullie geweest waren.
    Happy Birthday Ronald en groeten aan de familie in Limmen.

• 03 Mei 2014 - 09:26

Heidy,Erik,Luna :

Happy birthday Ronald!
    Jullie allemaal gefeliciteerd.
    De vermoeidheid komt om de hoek kijken ...maar dat is ook niet zo gek.
    Wat een verhaal weer, stoer hoor op de fiets dwars door de drukte... Het is in Amsterdam al moeilijk ;)
    Een hele goede terugreis voor jullie en hoop dat jullie heerlijk kunnen slapen.
    Wij gaan zo naar de voetbal, wedstrijdje tegen kleine sluis, jillian we missen je!
    Tot snel! XXX

• 03 Mei 2014 - 09:43

Tekla:

Weer een mooi verslag en veel gezien gisteren. Vandaag naar huis dat is wel jammer natuurlijk. Ronald een fijne verjaardag in het vliegtuig. Gefeliciteerd namens ons allen.

Groet Tekla en John.

• 03 Mei 2014 - 09:53

Papa En Mama :

Lieve Ronald van harte gefeliciteerd met je verjaardag , Astrid en de kinderen ook van harte gefeliciteerd maak er nog een mooie dag van en laat alles over heen komen al die indrukken van de afgelopen weken , wij zijn alles al weer een beetje aan het regelen voor de thuis komst gezellig , voorzichtig en een hele goede vlucht liefs papa en mama opa en oma

• 03 Mei 2014 - 10:24

Josephine:

Hello Muldertjes,
    Ronald van harte gefeliciteerd met je verjaardag en nog vele goede en gezonde jaren gewenst samen met Astrid en de kinderen. Misschien zullen er nog meerdere prachtige reizen voor jullie volgen! Ondanks dat wij niet zelf in Amerika geweest zijn hebben wij een goede indruk gekregen middels de prachtige verslagen.
    Goede reis terug naar huis en tot in Limmen. Pas goed op elkaar!
    Groet,
    Josephine en de rest van De Jonkies

• 03 Mei 2014 - 10:33

Gerardine:

Ronald, van harte gefeliciteerd met jouw verjaardag. Wij wensen jou nog vele jaren, met nog mooie reizen!!
    Je moet het maar weer durven hoor, met de fiets door NY. Voor straks, nog een paar leuke laatste uurtjes in NY en een goede terugreis. Hoop dat jullie alvast een beetje kunnen bijslapen!

• 03 Mei 2014 - 11:14

Fam. Glorie:

Zo komt er helaas weer een einde aan jullie fantastische vakantie. Vandaag tijd voor de terugreis. Morgen sta ik op het vliegveld om jullie op te halen. Ik ben benieuwd naar jullie verhalen. Ronald van harte gefeliciteerd met je verjaardag en allemaal nog een hele fijne dag en voorspoedige terugreis gewenst. Tot morgen
    Groet
    Jan, Ingrid en Juliëtte

• 03 Mei 2014 - 11:33

Kea:

Happy birthday Ronald! Wat een prachtige reis hebben jullie gehad! Geniet nog maar even lekker na als jullie lekker onderuit in het vliegtuig zitten. Goeie vlucht en tot snel!

• 03 Mei 2014 - 12:10

Bianca:

Happy birthday Ronald, van harte!! Dit was een mooi kado deze vakantie. Helaas nu afscheid nemen van stad NY en Amerika, maar alle belevenissen nemen jullie mee naar Holland. Rust lekker uit in het vliegtuig (als dat lukt met alle adrenaline) en een goede vlucht gewenst. Tot gauw. X

• 03 Mei 2014 - 13:23

Suzanne:

Gefeliciteerd met je verjaardag, Ronald! En de rest van de fam. natuurlijk ook gefeliciteerd!
    Gisteren weer een mooie dag gehad, lekker op de fiets. Stoer hoor om het drukke verkeer in NY te trotseren!
    Een hele goede terugreis gewenst. Ik hoop dat jullie alvast wat kunnen bijslapen.
    We spreken jullie weer in Limmen!

Groetjes,
    Harry, Suzanne en Joran