Sup, tarpons voeren, turtle hospital, Key West - Reisverslag uit Key West, Verenigde Staten van Astrid Mulder-Krom - WaarBenJij.nu Sup, tarpons voeren, turtle hospital, Key West - Reisverslag uit Key West, Verenigde Staten van Astrid Mulder-Krom - WaarBenJij.nu

Sup, tarpons voeren, turtle hospital, Key West

Door: Astrid Mulder

Blijf op de hoogte en volg Astrid

21 Juli 2015 | Verenigde Staten, Key West

Dinsdag 21 juli 7:30 uur tijd om op te staan! We hebben echt vakantie, maar dan zonder uitslapen. Gisteren wilden Inez en Jillian suppen, alleen toen waren ze net te laat. Vanaf 8:30 uur zijn ze welkom. We zitten in een resort en mogen dus gebruik maken van de faciliteiten zoals kano's, surfplanken. Dit zit in de fees verwerkt.
Als ik de niet-aansprakelijkheid-formulieren heb getekend, zwemvesten aan zijn, de uitleg is gegeven, kunnen de meiden aan de gang. Eerst gaat Jillian het proberen. Het gaat prima. Inez gaat op de punt zitten en nog steeds gaat het perfect. Inez vindt het echter niets. Ze wil het zelf proberen en ook ziet ze teveel vissen onder haar door zwemmen :-) Helaas zelf suppen lukt niet, maar kanovaren lukt wel. Ze peddelt heen en weer met een grote smile.
Ronald, Pieter en ik willen ook weleens proberen te suppen. Suppen is stand up paddeling op een surfplank. Het is leuk om te doen.
Als we klaar zijn, gaan we eerst even berichtjes versturen naar de jarige jobben in Nederland. Ook regelen we telefonisch nog even een dolfijnen-/snorkeltoer in Key West bij Dolphin Watch. De avond ervoor nog even gegoogeld en deze kwam er goed uit via tripadvisor. De koffers staan weer klaar om door te gaan richting Key West. We hebben onderweg een tip gekregen om te stoppen bij Robbie's bij Islamorado. Hier kun je een emmertje vis kopen en vanaf de steigers de tarpons voeren. Dit zijn enorme vissen. Je houdt een visje laag boven het water en vervolgens springen de tarpons uit het water.
Ze zijn angstaanjagend groot. En hoe laag durf je je hand te houden? Ronald doet het voor, maar zelfs hij schrikt zich iedere keer wezenloos. Pieter durft het ook wel. Wij roepen steeds: "lager, lager, lager met je hand". Uiteindelijk is hij laag genoeg en springt er een tarpon uit het water. Inez wil het ook proberen, maar gooit het visje toch maar in het water. Jillian onderneemt ook nog een poging, maar vindt het visje vasthouden al een prestatie. Ik ook! Als wij denken dat een tarpon het visje heeft gepakt, blijkt het visje op de steiger te liggen.
Pieter en Ronald hebben de smaak te pakken. Inez wil het ook blijven proberen, maar gooit ze toch liever te water. 3 emmertjes vis later zoeken we de schaduw op. Eerst maar eens koffie.
We rijden verder richting Marathon. In dit plaatsje is een Turtle Hospital. We willen er een kijkje nemen. Helaas mogen we niet zelf rondlopen, maar alles gaat onder begeleiding. En de toer van 13:00 uur zit vol. We kunnen wachten tot de toer van 14:00 uur. Maar dat willen we eigenlijk niet, want we moeten nog 1,5 uur rijden. En een toer duurt ook 1,5 uur. We vragen of we echt niet bij de toer van 13:00 uur kunnen. Gelukkig het mag. De gids vertelt eerst een half uur allerlei feiten over schildpadden. Waarom sommige soorten met uitsterven worden bedreigd. In het hospital worden er ook schildpadden geopereerd. We krijgen via een raam een kijkje in de operatiekamer. Er ligt ook echt een schildpad op de operatietafel. Hij/zij wordt geopereerd aan een tumor.
Als we buiten komen bij de bassins zien we meerdere schildpadden. Sommigen zijn enorm, anderen missen een poot, of zijn deels verlamd door een schroef van een boot. Ook zien we nog hele kleintjes. Deze zijn gevonden. De gids vertelt en vertelt. Het duurt voor ons iets te lang.
Maar we zijn ons er wel weer van bewust dat het kwetsbare dieren zijn.
We stappen in de auto op voor de laatste 70 miles naar Key West. Het is gewoon één lange weg naar beneden. Af en toe passeer je een brug, dan weer een plaatsje (the lower keys). Om 16:30 uur zijn we in Key West. Eerst even boodschappen doen bij de Publix. En dan richting ons hotel.
Met dit hotel hebben we gebeld toen we nog thuis waren. Het was lastig om een hotel te vinden midden in het centrum van Key West bij Duvalstreet. We hebben hier 2 kamers naast elkaar. Het hotel heeft een typische tropische uitstraling met veranda en veel hout en shutters voor de ramen. Het is prachtig. We regelen dat de tussendeur open kan en we hebben 3 enorme slaapkamers een keukentje en 2 badkamers. Super!!!!
Ronald en Inez gaan zwemmen. Pieter, Jillian en ik gaan een rondje door Duvalstreet. We scoren even een heerlijke smoothie.
Het sfeertje is hier gewoon caribisch. Heel layback! We overleggen even met elkaar of we hier geen 2 nachten kunnen blijven. Het voelt gewoon goed. Bij de receptie even gevraagd of ze voor de volgende nacht nog een kamer hebben. Dat lukt en we mogen nu dus wel met 5 man in een 4-persoonskamer. Dit scheelt een hoop geld. Jammer dat dit niet voor de 1e nacht mocht. Maar goed. Even bellen met booking.com om de hotelovernachting in Miami te wijzigen. Dit houdt nog wat. Maar het lukt.
We gaan rennen voor de zonsondergang. Dit moet goed te zien zijn bij Mallory Square. Het is er druk en de zon verdwijnt eigenlijk meer achter een eiland. Maar goed. Je kunt niet alles hebben.
Het is inmiddels 21:00 uur en we gaan eten bij Mangoes in Duvalstreet. Het is heerlijk. Voor Inez is het echt klaar. Zij, Ronald en Pieter lopen nog even langs de auto en naar het hotel. Jillian en ik lopen via Duvalstreet naar het hotel. We kijken onze ogen uit. We lopen midden door het uitgaansgebied. Als er een man in zijn onderbroek op een bar staat te dansen, liggen we in een deuk. Mam, wat erg! Zag je dat!
Ha ha! Die man had wel een erg foute onderbroek aan! En hij had wel een hele...
Hup we gaan, we gaan slapen..

Lighthouse Court Hotel Key West
902 Whitehead St, Key West, FL 33040

• 23 Juli 2015 - 01:45

Bianca:

Leuk, leuk, leuk. Jullie worden echte "dierenvrienden"! Heerlijk toch om nog even langer te genieten van de rust. Morgen nog de laatste dingen inpakken en dan gaat het avontuur voor ons ook beginnen. Zin in! Geniet nog lekker. We zwaaien wel uit het vliegtuig naar elkaar