Airboat, alligators, Ronald in het wild, Keys - Reisverslag uit Islamorada, Verenigde Staten van Astrid Mulder-Krom - WaarBenJij.nu Airboat, alligators, Ronald in het wild, Keys - Reisverslag uit Islamorada, Verenigde Staten van Astrid Mulder-Krom - WaarBenJij.nu

Airboat, alligators, Ronald in het wild, Keys

Door: Astrid Mulder

Blijf op de hoogte en volg Astrid

20 Juli 2015 | Verenigde Staten, Islamorada

We moeten vandaag helaas na 1 dag alweer weg van Sanibel Island en ons luxe appartement aan het strand. Wat een toplocatie: Hotel Island Inn. Eentje om terug te gaan. Oh ja gisteravond geen schildpadden gezien, wel een prachtige sterrenhemel. Verder was het pikdonker en werden we belaagd door zandvlooien? Dus snel naar binnen.
Vandaag gaan we op krokodillenjacht. Tenminste wij zeggen steeds crocodiles. Maar in Florida zijn het alligators. Deze zijn volgens de kenners een stuk kleiner dan de crocodiles die wij in Australië hebben gezien.
Maar toch een alligator kan altijd nog 4 à 5 meter lang worden. We rijden vroeg weg en komen om 10:45 uur aan in Everglades City. Hier willen we met een airboat van Evergladescity-airboattours mee. Dit bedrijf heeft heel goede recensies op tripadvisor. We kunnen met met de trip van 11:00 uur. Onze kapitein heet Bobby, een vrolijke vent met humor. We hebben een private tour. We krijgen allemaal een koptelefoon met microfoon op, zodat we de informatie van Bobby doorkrijgen, maar ook met elkaar kunnen communiceren. Pieter, Jillian en Inez zitten op rij 1. Wij op rij 2. Achter ons dus Bobby. Natuurlijk maakt hij grapjes dat hij ons uitnodigt om te gaan zwemmen. Hij vraagt wie als eerste het water in springt. We varen door mangrovebossen en niet zo zacht ook. Hij gooit af en toe het gas flink open. We gaan dan schuin door de bochten. We moeten erg lachen om het commentaar van Inez wat wij via onze koptelefoons horen. Of we even willen vragen aan Bobby of krokodillen ook op de boot kunnen springen? Ze babbelt maar door.
Hij geeft steeds rustig antwoord. Uiteindelijk zien we een airboat aan de kant liggen. Er wordt gewezen naar iets in het water. Bobby vaart er rustig op af. Eigenlijk drijven we er heen. Recht op een alligator af. Toch wel scary! Je weet dat hij niet in de boot kan komen, maar toch. In de mangrovebomen zitten wasberen. Daar ligt de alligator op te wachten. Hij hoopt dat er eentje te dicht bij het water komt. De wasberen zijn volgens Bobby zich ook bewust van de alligator. Ze weten van elkaar dat ze er zijn. We kunnen de wasberen bijna aanraken. Bobby neemt nog even een leuke foto van ons vanaf de voorkant van de boot. Hij neemt alle tijd voor ons. Daarna gaan we vol gas terug naar het beginpunt. We vonden het super. Ronald mag nog even op de stoel van de kapitein zitten. Maar pas als we aangemeerd liggen hoor. Tot zijn grote spijt.
Bobby vertelt ons dat we een stukje verderop de weg af kunnen om nog meer alligators te zien. Er is een loopbrug. Als we daar stoppen, zien we wel veel schildpadden, maar geen alligators. We besluiten een onverharde weg in te rijden. Dit doen meer auto's hoor. We rijden mee met het water. We lezen dat het aanbevolen wordt om niet te gaan vissen langs de kant i.v.m. gevaarlijke alligators.
Als we langs een open stuk rijden, zien we er één liggen in het water. Wij op de achterbank (Inez zit voorin) denken hup raampje open om een foto te maken. Maar onze Freek (Ronald) in het wild vindt dat hij ook wel even de auto uit kan. Hij gaat even bij de waterkant op een soort afwateringsbuis staan om een foto te nemen. En zo ligt er één alligator te kijken naar ons en zo liggen er zomaar 5 naar ons te kijken. Of tenminste naar Ronald. Ik vind het maar niets. Pieter en Inez ook niet. Jillian blijft nog wel cool. Pieter: "pap je bent wel onze chauffeur". Dit vindt Jillian weer een lullige opmerking, alsof het alleen hierom gaat. Inez kijkt heel benauwd. En ik denk ook stap nu maar in de auto. Voordat je het weet glijd je met je slippers van die buis af.
Heel kinderachtig volgens Ronald. Maar goed hij zit weer. Toch blijft het angstaanjagend hoe snel er 5 zijn aankomen zwemmen. Of ze het ruiken.
We rijden nog een stukje verder. Ik heb foto's gezien op internet dat ze ook wel eens op de weg liggen. Gelukkig dit keer niet. We keren om. Onze 5 "vrienden" liggen er nog steeds. Dag!
We gaan verder richting de Keys. Het eindpunt voor vandaag is Islamorada. Een pittig stuk. We rijden eerst nog een flink stuk via de Everglades. Onderweg zien we nog een platte alligator langs de weg liggen. Helaas ziet Pieter hem niet. En keren doen we echt niet. Onderweg nog even boodschappen doen bij de Publix. We halen broodjes gezond voor vanavond. Deze kunnen we lekker opeten op het strand bij het hotel.
We komen uiteindelijk om 17:00 uur aan bij het hotel Postcard Inn Beach Resort. Snel omkleden om naar het strand/zwembad te gaan. Luxe hoor 1 minuut lopen. Alles staat klaar voor een bruiloft op het strand. Er is een meneer druk in de weer om het zand glad te maken. Tot wij met z'n vijven er dwars door heen lopen. Sorry! Hij moet een stukje opnieuw doen.
De kinderen willen nog graag met een surfplank peddelen. Helaas is het daarvoor te laat. Morgenochtend om 8:30 uur zijn ze de eersten.
Het broodjes is heerlijk en we liggen tot laat op ons strandbedje. Het is aardedonker om 21:00 uur. Maar het is nog steeds aangenaam warm.
Morgen rijden we door naar Key West het meest zuidelijke punt van Amerika.

Postcard inn Beach Resort & Marina at Holiday Isle
84001 Overseas Highway, Islamorada, FL 33036

• 21 Juli 2015 - 07:41

Riet Krom :

21-7-2015 wat weer veel gezien , wel uit kijken Ronald, want jij moet rijden of neemt Astrid het over dat was weer een spannend dag , wat staat er vandaag op het programma ?voorzichtig en geniet er van liefs mama , oma

• 22 Juli 2015 - 20:30

Tekla:

mooie tocht en spannende verhalen.
    veel plezier nog