No singing in the rain, Grand Central, Aladdin - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Astrid Mulder-Krom - WaarBenJij.nu No singing in the rain, Grand Central, Aladdin - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Astrid Mulder-Krom - WaarBenJij.nu

No singing in the rain, Grand Central, Aladdin

Door: Astrid

Blijf op de hoogte en volg Astrid

30 April 2014 | Verenigde Staten, New York

Woensdag alweer. De dagen vliegen voorbij. We hebben geen wekker gezet. De weersvoorspellingen zijn echt slecht. De hele dag regen. Dus hebben we besloten het rustig aan te doen.
We worden rond 9:00 uur wakker en het regent dus al. Een vieze miezerregen. Ronald haalt snel wat broodjes en melk. Ook nog heerlijke koffie bij Starbucks. We hebben geen haast, want het weer nodigt niet uit om te gaan picknicken. Helaas, ik zag het al helemaal voor mij in Madison Square park tussen de eekhoorntjes. Misschien dat dit vrijdag nog lukt.
Heel jammer het weer. We hebben Nederlanders gesproken, die vorige week prachtig weer hebben gehad. Too bad.
We hebben besloten vandaag te gaan shoppen i.p.v. vrijdag. Eerst gaan we langs het Grand Central Station. Als we er heen lopen, vraagt een New Yorker waar we heen willen. Het station dus. Hij vertelt hoe wij er moeten komen en loopt ondertussen met ons mee. Hele verhalen vertelt hij.
Bij het station zitten er bijna 2 mensen vast tussen de draaideuren (Ronald en Pieter) en gaat het ook nog bijna mis met Inez en de deuren. Het zal de vermoeidheid zijn.
Het stationsgebouw is uit het jaar 1913 en is het grootste treinstation van de wereld. 44 Perrons en 67 sporen. De stationshal is ontzettend mooi. Er staat een klok met 4 wijzerplaten. Iedere kant is gemaakt van opaal, waardoor de klok geschat wordt op 20 miljoen dollar. De stationshal is te zien in de film Madagaskar. En daardoor voor de kids heel herkenbaar. Kijk hebben ze ook nog iets geleerd van een tekenfilm.
Onder de stationshal zitten allerlei winkels en restaurants o.a. de Oyster Bar is wereldberoemd. Maar aan ons niet besteed. Wij gaan voor de Magnolia Bakery. Deze bakkerij staat bekend om de cupcakes. Er is een meisje de cupcakes aan het versieren. Inez heeft met open mond staan te kijken. We kopen een aantal cupcakes en krijgen 3 schattige doosjes mee. Iedereen weet dat wij ontzettende zoetekauwen zijn. We zitten te genieten. Jillian heeft een erg groot stuk, dus we bewaren een stukje. Doosje weer in de kartonnen tas.
Voor we naar buiten lopen gaan we nog naar de fluistergalerij. De bogen van keramiek kunnen een fluistering laten klinken alsof je het naar de ander schreeuwt. Je gaat met je gezicht richting de hoek van de boog staan en zegt iets en aan de andere kant kan iemand het horen. Dit gaan we even uitproberen. Het werkt echt. Magisch.
We gaan op naar 5th Avenue. Volgens de informatie de winkelstraat. Jillian wil naar de New Balance-store. Volgens Jillian zit deze op de 23ste straat. We komen lopen vanaf de 53ste straat, dus dit wordt een aardige tippel. Heel leuk met mooi weer, maar niet met deze regen. We hebben inmiddels allemaal een paraplu in ons handen. 2 nu met I love NY. En die wil iedereen vasthouden. Grrr.
Met dit slechte weer heb je eigenlijk geen zonnebril nodig, maar we lopen toch een brillenwinkel in. Als Jillian even gaat zitten, valt het gebak door de papieren zak en de doos heen op de grond. Foutje! Gelukkig zat er ook nog een plastic servetje omheen. Hup weer in de rugzak en snel de winkel uit.
We besluiten naar Macy's te gaan. Dit is een mega-warenhuis. We gaan helemaal naar boven, maar kunnen het er niet echt vinden.
Op de benedenverdieping is ook een brillenafdeling. En ja die gekochte zonnebril gaat ons vast mooi weer brengen. Duimen mensen.
Als we naar buiten gaan, regent het nog harder. De goten staan blank. Dus bij elke oversteek moeten we een sprong nemen om niet nog nattere voeten te krijgen. De irritatiegrens is nu ook wel bereikt.
Jillian houdt vol dat de New Balance Store op de 23ste zit. Als we daar aankomen geen store. Wel zien we het Flatiron building. Dit was de eerste wolkenkrabber van New York in 1902. Het heeft de vorm van een strijkijzer. Dit komt door de schuinlopende straat Broadway. Door de regen hebben we eigenlijk geen zin om het fototoestel te pakken.
We hebben het gevoel dat we doorweekt zijn. De tassen, alles is nat.
Dan zien we de New Balance store. Jillian heeft een paar coole roze gympen erbij. Er tegenover zit de Nike store en daar kopen Pieter en Ronald een paar zomergympen.
Het is ongeveer 17:00 uur en we willen eten op de 9th Avenue bij Hell's Kitchen. In Hell's Kitchen (in deze straten zitten allerlei restaurants) willen we eten bij 5Napkinburger. Adresje ook weer van een reisforum afgehaald. Hier moeten de lekkerste hamburgers van New York gemaakt worden. We willen met de taxi hiernaar toe, eten en dan even langs het hotel om ons op te frissen en op te drogen. Om later naar de musical te gaan.
Het duurt even voor we een taxi hebben. Met dit weer wil iedereen met de taxi. Als we eenmaal zitten, is het zo druk op straat dat we kruipend rijden.
Na het eten nog naar het hotel gaan, gaat niet lukken qua tijd.
De chauffeur zet ons af voor het restaurant. Het is er druk, maar we krijgen gelijk een tafeltje. Het is een gezellig restaurant, maar waarom de muziek nu zo hard moet staan. Ik voel me niet oud, maar dit? We zitten op 2 banken net als in een caravan. We besluiten allemaal thee te nemen om even door te warmen. Ook bestellen we uiteraard allemaal een hamburger (Inez een hotdog). En deze hamburgers zijn lekker!!!!!
Pieter wil hier vrijdag weer eten. We zien wel.
Na het eten besluiten we lopend naar het New Amsterdam Theatre op 42nd Street te gaan. 3 Straten moeten we zakken en 1 Avenue.
Ik heb de kaartjes voor Aladdin via internet besteld. We moeten ze alleen nog ophalen bij een ticketbureau in de buurt van het theater. Nou dat valt mee. Het zit er naast. Voor Inez hebben we haar Yasmine-pakje meegenomen.
Nadat we deze hebben aangedaan bij haar, kunnen we gelijk doorlopen. We hebben de één na laatste rij, maar dat geeft niet. Onze jassen hangen te drogen aan de stoelen. Je houdt in New York altijd je jas bij je. In een restaurant hangt deze aan de stoel en nu in het theater dus weer. Ze hebben hier een hele andere beleving van uitgaan. Onze schoenen zijn doorweekt. Misschien drogen we gelijk iets op. Ronald wil nog even foto's van ons nemen en loopt omlaag. Tot hij een misstap neemt op de trap. We zien hem zo naar beneden vallen in het publiek. Al het personeel schiet te hulp en vraagt of hij niet goed geworden is. Wij liggen in een deuk. Het was zo'n komisch gezicht. Gelukkig niet bezeerd. Maar goed iedereen wist gelijk dat Ronald in the house was ;-)
De voorstelling is echt te gek. Ik heb hier Aladdin geschreven, want zo wordt Aladin in Amerika genoemd.
We hebben nog nooit zo'n leuke musical met special effects gezien. De geest komt draaiend uit het podium omhoog met allerlei rookeffecten. Zo lijkt het net of hij echt uit de lamp komt. De geest is echt heel komisch. We begrijpen niet alle Amerikaanse woordgrappen, maar liggen toch geregeld in een deuk. De kinderen en dan met name Inez hebben we thuis een paar keer de film laten kijken. Dus de verhaallijn was wel bekend voor ze. De kostuums en de decors waren zo mooi gemaakt. Ook vliegen Aladdin en Yasmine op een vliegend tapijt door de nacht met allerlei sterren. Het was net echt.
Alle 5 vonden we Aladdin de leukste en mooiste musical die we ooit hadden gezien. Het zal vol met magie, maar was vooral heel komisch. Achter ons zat een man, die af en toe ging staan klappen als de geest weer had gezongen en gedanst. Het theater uit 1903 was overigens ook heel sfeervol. Wel krap, maar met prachtige balkons.
Toen we uit het theater kwamen, goot het nog steeds. En dus weer geen taxi te krijgen. We hebben uiteindelijk de metro maar gepakt.
Als verzopen katten weer op onze hotelkamer beland. Alle jassen hangen in de badkamer te drogen. Schoenen op de kachel. We hebben een strijkplank (jawel deze hebben we ook nog) uitgeklapt om onze kleding te drogen.
Het moet morgen echt mooi weer gaan worden, want er staan nog een paar dingen op ons verlanglijstje: fietsen in Central Park, eventueel ook nog over de Brooklyn Bridge, picknicken ergens, The High Line bewonderen, eekhoorntjes ontdekken in Madison Square Park, lopen door het Meatpacking district, Guggenheim museum van buiten bewonderen en gewoon over straat lopen en mensen bekijken.
Dus het worden nog 2 dagen om vol te genieten. Af en toe zou ik willen dat jullie even mee konden kijken. Zoals vanochtend bij het treinstation (het plafond, de hal) maar ook vanavond bij de musical. In het theaterdistrict bij Times Square draait niet 1 musical, maar het aantal is gewoon niet te tellen.
Magisch....

• 01 Mei 2014 - 07:41

Bianca:

Goedemorgen, jullie kruipen nu heerlijk jullie bed in en voor ons begint de dag (cultuur snuiven in Rotterdam). Jammer van het weer, we duimen dat het snel beter wordt. Toch weer dag met veel avontuur, geweldig al die momenten. Moeder gans met 4 kuikens. Helaas is het aftellen nu begonnen..... Geniet nog van alle momenten, doe voorzichtig, ja ook Ronald!!!! Veel plezier, groet van mij en de mannen X

• 01 Mei 2014 - 09:11

Suzanne:

Wat jammer van het slechte weer! Wat ik hier nu zie van de weerberichten van NY, wordt het vandaag een bewolkte dag (in de ochtend misschien nog wat regen) en vrijdag een zonnige dag☀️! Dan eindigen jullie in ieder geval met het goede gevoel en kunnen jullie ook nog die andere dingen van jullie verlanglijstje beleven! Enjoy! X

• 01 Mei 2014 - 09:46

Papa En Mama :

30April 2014 lieve luitjes wat jammer van het weer ,maar jullie hebben het twee weken wel getroffen en heel veel gedaan nu even rustig aan , en Jillian eindelijk je schoenen en Aladdine was heel mooi Inez Astrid we gaan het missen volgende week , maar we zijn ook weer blijdt als jullie weer thuis zijn , een hele fijne dag geniet en voorzichtig liefs papa en mama opa en oma

• 01 Mei 2014 - 09:56

Chantal :

Hoi!
    Astrid, wat schrijf je leuk! Ik ken Ronald niet, maar zat echt te gniffelen achter mij pc hoe je beschreef hoe hij viel in het theater :-)
    Gelukkig niets bezeerd uiteraard.
    Goed idee om te gaan shoppen op een regendag, want vrijdag wordt het echt goed weer zag ik, weeronline geeft een 10! Maar dat hebben jullie vast zelf ook allang gezien.
    Veel plezier nog tijdens jullie laatste 2 dagen!
    Groeten Chantal

• 01 Mei 2014 - 10:56

Kea:

OMG...ik zie het al helemaal voor me, die Ronald!! Ik zou ook meteen in de lach schieten, hahah.
    Zo te lezen hebben jullie je toch weer goed vermaakt in de regen. En de vooruitzichten zijn goed dus
    nog genoeg te beleven! Genieten maar van NY en....de zon!xx

• 01 Mei 2014 - 12:00

Josephine:

Hallo Muldertjes,
    Jullie avontuur is in volle gang. Wat een belevenissen allemaal. En wat een topper die Ronald dat hij de wens kon vervullen om over Brooklyn Bridge New York binnen te komen! Astrid je verslagen zijn prachtig en heerlijk om te lezen. Mijn ochtend begint met het lezen van je verslag. Wat zal het straks weer vreemd zijn in het kleine Limmen. Jammer van een dag slecht weer maar ook deze dag was toch weer bijzonder. Ik wens jullie nog een paar hele mooi laatste dagen, geniet ervan en pas goed op elkaar.
    Groet, Josephine en de rest van de Jonkies!

• 01 Mei 2014 - 20:54

Gerardine:

Dat kan er ook maar eentje gebeuren, ik zie het al voor me.
    Balen van het weer, maar een keer rustig opstarten was misschien ook wel lekker. Duim voor mooi weer voor de laatste dagen.

• 01 Mei 2014 - 22:09

Ingrid:

Jammer van het weer. Andre en Marit en Sam waren vorige week in NY en die hadden elke dag mooi weer. Zij vonden het ook een toffe stad. Qua winkelen kon Marit het niet echt vinden.
    Wat een clown die Ronald, gelukkig is het goed gegaan. Heerlijk al die verhalen, net alsof je erbij bent. In Nederland is het weer ook niet veel beter.
    Hoop dat de zon gauw gaat schijnen voor jullie. dikke kus Ingrid

• 01 Mei 2014 - 22:24

Ingrid:

Hier weer een berichtje van je zus, wij zijn weer thuis na 5 dagen Duitsland.
    Leuke dagen gehad, lekker uitgerust, elke dag laten verwennen met goed ontbijt en avond eten. Toen ik het las van het theater wat Ronald overkwam moest ik ook lachen. Juliëtte liep tegen de paal met haar hoofd en had een bult op haar hoofd en viel op haar billen. Ik denk dat jullie een hele leuke vakantie hebben gehad met z'n vijven. Wij wachten op de uitnodiging voor de foto en filmavond.
    Gr. Jan Ingrid en Juliëtte

• 02 Mei 2014 - 08:05

Tante Corrie:

Ik heb genoten van jullie reisverhalen. Ome Piet en ik zijn ook op veel van dezelfde plaatsen
    geweest toen we bij John waren. Hij stuurde een e-mail dat hij het zo leuk vond dat jullie op bezoek zijn geweest. Luitjes, geniet van je laatste paar dagen in New York.

Groetjes, Tante Corrie